A Journey Through Innovation in Textile Industry

En reise gjennom innovasjon i tekstilindustrien

Stone Island er en av virksomhetene som har hevet listen når det kommer til innovasjon innen tekstiler, noe som er viktig fordi moteindustrien er i stadig endring. Virksomheten hadde sine røtter i en liten landsby i Italia i 1982, og siden den gang har den tatt betydelige fremskritt mot å etablere seg som en frontløper innen motebransjen.
-

Historien til Stone Island begynte med grunnleggeren, Massimo Osti, som ble motivert til å skape merket av et lastebilpresenningsmateriale som hadde to forskjellige farger på hver side. Dens stivhet og struktur, som etter å ha gått gjennom en tung steinvaskeprosess, som resulterte i en jakke med et særegent utslitt utseende, fengslet ham. Tela Stella-jakken, det første produktet noensinne produsert av merket, ble unnfanget i løpet av denne tiden. Den ble modellert etter tradisjonelle arbeidsklær og militæruniformer. Det gjenkjennelige kompassmerket ble inkludert i insigniene, og navnet "Stone Island" ble avledet fra de gjentatte frasene som dukket opp i verkene til Joseph Conrad.

-
Opprinnelsen til selskapets ekspansjon kan spores tilbake til 1983, da Carlo Rivetti kjøpte en femti prosent eierandel i merket gjennom selskapet GFT Gruppo Finanziario Tessile som hans familie eide. På 1980-tallet ble merkevarens estetikk etablert, som ble preget av banebrytende, utilitaristiske klær og innovativ forskning innen tekstil, stoffbehandling og klesplaggfargingsteknikker. Denne epoken var også vitne til grunnleggelsen av merkevaren. Den fremtidsrettede strategien til merkevaren ble entusiastisk mottatt av «Paninari» (Panaro) ungdomsbevegelsen, som var den første motebevisste ungdomsbevegelsen i Italia, og senere av «Britpop»-kulturen i Storbritannia.

-

Carlo Rivetti og hans søster Cristina tok full kontroll over selskapet i 1993, og under deres ledelse fortsatte merket å innovere og introdusere banebrytende produkter, som "Ice Jackets" som endret farge med temperaturen, og "Reflective Jackets" " som brøt lys i mørket. Begge disse jakkene er designet av Carlo Rivetti. I 2008 tok Paul Harvey, som hadde vært i selskapet siden 1996, det fulle ansvaret for merkevarens kreative retning. For å hjelpe ham i denne bestrebelsen, samlet han en gruppe designere og konsulenter fra hele verden.

-

Stone Island har også utvidet sin produktlinje ved å etablere Stone Island Junior i 2005. Stone Island Junior er en miniatyrversjon av merkets praktiske klær som markedsføres mot barn og tenåringer. Stone Island Shadow Project, en utforskningsplattform for en ny generasjon urbane herreklær som ble styrket av merkevarens forsknings- og utviklingsevner, ble utgitt samme år. I 2008 begynte selskapet å tilby sine produkter gjennom en e-handelsportal, som også fungerte som et digitalt utstillingsrom for merkevarens mange kolleksjoner.
Merkets dedikasjon til studiet av fibre og tekstiler, samt dets vilje til å eksperimentere med disse elementene, er det som har drevet det til forkant av motebransjen. Det er over 60 000 forskjellige formler for fargestoffer som finnes i Stone Islands fargelaboratorium, som er anerkjent for sin kompetanse innen farging og behandlinger. Dette laboratoriet har også evnen til å kombinere banebrytende teknologi med den menneskelige ekspertisen til sine ansatte. Denne informasjonen er bevart i Stone Islands historiearkiv, som samler prøvekjøringer, oppskrifter og andre detaljer om selskapets tekstilfarging og prosesseringsprosedyrer. -
Massimo Osti er eier av ulike patenter knyttet til tekstilinnovasjon og -eksperimentering, som demonstrerer merkets dedikasjon til å utvide feltet for plaggproduksjon gjennom bruk av unike materialer og teknikker.
Patenter inneholdt av Osti Massimo innen tekstil inkluderer følgende:

  • Få patent på en prosess som belegger stoff med et stoff som reflekterer
  • Å få patent på en metode for å farge stoffer med fargeløse harpikser som er gjennomsiktige.
  • En metode for å smelte sammen et lag av et ikke-vevet stoff til et stoff har fått patent.
  • Å få patent på en metode for å forberede stoff slik at det er mer motstandsdyktig mot vind og vann
Stone Island er anerkjent som en markedsleder innen moteområdet som et resultat av merkevarens dedikasjon til å studere og eksperimentere med en rekke fibre og materialer. På grunn av sin fremtidsrettede tilnærming til både materialer og produksjonsmetoder, har merket etablert en ny målestokk for industrien, som vil fortsette å ha innvirkning på utviklingen av tekstiler og klær i årene som kommer.

×