The Paninaro Look

Paninaro-looken

PANINARO KULTUR

Gjennom årene har Paninaro-motescenen blitt påvirket av forskjellige stiler som Yankee eller Preppy, og forskjellige varianter av Panoz, alt fra sofistikert Gallo til sporty Randa. Tillokkelsen til paninaro ligger i følgernes evne til å introdusere friske og uventede estetiske elementer. Selv om toppen av populariteten var mellom 1986 og 1987, fortsatte paninaro-bevegelsen å utvikle seg og forme den omkringliggende popkulturen til slutten av tiåret da den mistet appellen.

På slutten av 1980-tallet inkorporerte paninari elementer fra andre subkulturer, som sykkeljakken i skinn fra Rockabillies. Den ikoniske Ray-Ban Olympian-rammen, popularisert av Peter Fonda i Easy Rider, ble også adoptert av paninari og senere av Mods. Paninari delte en forkjærlighet for estetikk fra midten av århundret med Mods, og hadde også Big Smith paramilitære jakker og Dr. Martens-sko. Musikalsk dominerte Duran Duran og Spandau Ballet, på linje med New Waver og New Romantic-scener, og multefrisyren var også populær blant paninari.

EVOLUTION AV STIL

Paninari (Paninaro), en gang assosiert med den macho og konservative kulturen i Milano da Bere, ble overraskende gravitert mot artister som Boy George som symboliserte en Queer-filosofi med en androgyn og seksuelt vågal estetikk. Jovanotti, kjent for sin banebrytende motesans, hadde en betydelig innvirkning på å inspirere og forme paninari-stilen. Men med Jovanottis verving til militæret i 1988, avsluttet paninaro-bevegelsen mellom 1990 og 1991 da mange av de eldre tilhengerne gikk videre til familie- og karriereaktiviteter, mens den yngre generasjonen omfavnet hiphop- og skatekulturen, trukket av populær merker som Vans og O'Neil.

MERKENE

Et vesentlig aspekt av paninari-estetikken var antrekkene, som består av nøkkelmerker og gjenstander i Panozzo "uniform". Fremfor alt er Moncler Grenoble-modellen, introdusert i scenen av ungdom i middelklassen og øvre middelklasse, et eksempel på hvordan ungdomsmote ofte var resultatet oversett sammenheng mellom hvordan sosial klasse og miljøer kan forme ungdomsmote. "Til å begynne med brukte vi Dolomite [puffers], så siden alle hadde det, selv de mest klebrige, byttet vi til den obligatoriske oransje Moncler," minnes et medlem av scenen.
Det meste av klesskapet snakket imidlertid stolt italiensk. I årene da haute couture dominerte Milano, visste Made in Italy-produsenter absolutt hvordan de skulle etablere seg med originalitet og forskning på materialer innen fritidsklær. Derav appellen til Massimo Ostis kreasjoner for Stone Island, CP Company og Bonneville, samt intuisjonene til Elio Fiorucci, de lyse sweatshirtsene og t-skjortene til Best Company, sportsklærne til Virtus Palestre, for vinterstrikk av Loro Piana, Boggi, Marina Yachting eller Foxhound. Samtidig bidro følelsen av brølende amerikanisme til bekreftelsen av den såkalte "Yankee"-stilen. Denne påvirkningen kan spores både i nomenklaturen til italienske produkter, som Americano denim og i valget av plagg: fra Durango-støvler til Avirex B15 og G1 aviatorjakker - båret av Tom Cruise i Top Gun.
Ermeløse puffer og vester var også på topp, vi må også huske det svært dyre Timberland saueskinnet og vestene med skinnforsterkning på brystet Schott, El Charro eller Lee. Fay, hvis ikoniske Quattro Ganci-jakke nikket til metallbryterne til New York-brannmannsuniformene. Resultatet er bekreftelsen av Preppy-stilen, en gate- og urfolksdeklinasjon av måten de velstående unge amerikanerne på 80-tallet – blant dekksko og Ralph Lauren-gensere – på sin side hadde omtolket Ivy League-stilen til foreldrene sine. ' campus. En avslappet og raffinert stil som var spesielt populær blant paninaro-jenter, den såkalte 'sfitinzie'.

×